DomůAktuality

Internet dominuje sledování pořadů v domácích TV

V roce 2023 má 91 % českých domácností alternativu k DVB-T2. Z pohledu zdroje příjmu videoobsahu se internet stává nejsilnější platformou. 40 % veškerého času stráveného u domácí TV za den koukají Češi na pořady z internetu, 32 % času koukají na pořady doručované do TV z klasické televizní antény (DVB-T2). Na kabelovou a satelitní televizi připadá 28 %.

04. Čvc 2023

Data vyplývají z průzkumu, který pro APMS zpracovala agentura NMS Market Research. Jak výzkumníci zjistili, televizi má a sleduje více než 9 z 10 Čechů a Češek.

Je patrné, že lidé stále více obsahu v televizi sledují pomocí internetu. Televizi připojenou k internetu má 6 z 10 Čechů a do budoucna bude navíc podíl ještě růst,“ uvedl spoluautor výzkumu z agentury NMS Market Research Vít Pavliš.

"Ve 21. století se musíme začít lidí ptát kolik času při sledování TV pořadů tráví u jednotlivých vysílacích platforem. Vyvozovat závěry z toho, kolik lidí má do TV zapojenou anténu ze střechy již ve světě streamovacích platforem neobstojí," říká Jiří Grund, prezident APMS

U mladých je internet jako zdroj příjmu při sledování TV již standardem

Internet už se stal standardem pro konzumaci videoobsahu přeš televizní obrazovky u mladších diváků. Data ukazují, že například ve věkové skupině 18 až 24 let pocházelo 75 procent obsahu, který sledovali respondenti na hlavní televizi z internetu. 15 procent obsahu pak pocházelo z klasické antény a 10 procent ze satelitu nebo kabelového vysílání.

Téměř 6 z 10 domácností již využívá nějakou streamovací službu, nejpopulárnější jsou Netflix, Voyo a HBO Max. Televizi s širší nabídkou programů (ať už IPTV, satelitní, nebo kabelové vysílání) pak využívá 7 z 10 domácností, nejoblíbenějšími jsou O2 TV, následuje Vodafone TV, Skylink a T-Mobile TV.

Záznam z prezentace výzkumu na konferenci Digimedia 2023.

Příjem „přes anténu“ bude ztrácet, lidé plánují víc sledovat přes internet

Výzkumníci se lidí ptali i na to, jak do budoucna plánují přijímat videoobsah. Méně či vůbec plánují lidé sledovat vysílání z klasické antény (24 % stávajících diváků přes terestriku), přes satelit (27 %) či kabelovou televizi (23 %).

Nejvíce posílí streamovací služby, které plánuje více než dnes sledovat pětina stávajících diváků, více sledovat plánují lidé i HbbTV (14 % lidí plánuje více sledovat skrze „červené tlačítko“), pořady na internetu např. na YouTube (13 %) a IPTV (12 % stávajících diváků plánuje sledovat více). Dalších 10 % českých domácností navíc zvažuje v blízké budoucnosti televizi s širší nabídkou programů nově pořídit.

Výzkum proběhl na reprezentativním vzorku populace 15-75 let, a to pomocí on-line dotazování v Českém národním panelu. Počet respondentů je 1 520. Sběr proběhl v období 28.4. až 7.5.2023.

NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Kromě výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.

Sdílet
magnifiercrosschevron-down